Kam s hráči?
Ve Fandomu spousta jinak rozumných lidí kouká skrz prsty na to, že pořadatelé conů lákají
na cony i hráče Magicu, Dračího doupěte, počítačových a jiných her. Rád bych, aby bylo jasné,
proč tak pořadatelé činí. Chci ukázat zákulisí conu. V minulých ZA jsem ukázal na příkladu
nákladů na Avalcon náklady na cony obecně, příště popíšu organizační stránku conu.
Dnes se budu věnovat dokončení finanční stránky conu a vysvětlení, proč se na velkých conech
s širokým programem neobejdeme.
K nákladům na con (Avalcon nevyjímaje, i když jsem je zapomněl zařadit do přehledu) musíte ještě připočíst náklady na pozvané hosty. Pochopitelně nejvíc stojí hosté zahraniční. Na letenku z USA a zpátky počítejte 30 tisíc. K tomu připočtěte hotel a jídlo, lepší=dražší, benzín a čas průvodců. Jednotlivé částky nebudu konkretizovat. Nemůžete moc počítat s přispěním nakladatelů, protože se většinou v penězích netopí a návštěva jimi vydávaného spisovatele není nijak významným komerčním přínosem. Čest nakladatelským výjimkám.
Nemyslete si, že domácí hosté nestojí nic. Jednotlivě přijdou levně, ale celkem to dá sumičku, se kterou musíte počítat. Ne každý pořadatel cítí to, co Avalon, že přednášející by měli být za svoje vystoupení odměněni (taky je spíš nalákáte) a tak poskytujeme vstup zdarma, podle důležitosti a nároků hosta a množství a zajímavosti jeho vystoupení i ubytování, jídlo, cestovné nebo dokonce benzin zdarma. V případě Avalconu 97 to bylo jen asi 4000,- Kč, to ale pro rozpočet středního conu udělá své.
Druhů příjmů není mnoho. Poplatek za materiály, kterým se vrací část nákladů na materiály, vstupné předem a na místě, peníze a dary od sponzorů, výdělek v baru, prodej fanzinů, případně pronájmy ploch firmám. Počítat musíte raději s nižším počtem fanů, než doufáte, že přijede. Program by měl být připravený tak, aby z něj šlo něco finančně náročnějšího vypustit. Smlouvy o pronájmu, jídle a podobně musí být sestaveny tak, abyste platili jen to, co skutečně spotřebujete a využijete.
Jsou dvě možnosti, jak dosáhnout tak vysokých příjmů, aby pokryly a pokud možno převýšily
náklady:
a) zvýšit vstupné
b) zvýšit počet účastníků
ad a) Zvyšovat vstupné nelze libovolně - musíte za vyšší vstupné poskytnout výrazně něco
navíc a musí to být stále vstupné přístupné fanům, což jsou většinou studenti nebo
pracující s běžnými příjmy. Jistě lze uvažovat, že Dracon stál loni minimálně 700,- a že to
zaplatilo spousta lidí. Ale asi by míň lidí přijelo, kdyby ubytování bylo po stovce a vstupné
stálo pětistovku. (Možná že ne, jistý si být nemohu.)
ad b) Zvýšit počet účastníků lze získáním renomé conu (Dracon-celková kvalita, Parcon-tradice,
Avalcon-speciální program a atmosféra), nalákáním na něco super (Bohemiacon-zahr. hosté),
mohutnou reklamou (nákladné - tudíž nevhodné), doprovodnými programy (turnaje, kino,
soutěže, ...) nebo vůbec kvalitním a nabitým programem, nízkým vstupným a ubytováním (snižuje
příjmy - nesmysl).
Con lze samozřejmě plánovat jako menší, omezený v programu, materiálech a doprovodných akcích. Tím lze pochopitelně dosáhnout nižších nákladů a není nutné získat tolik účastníků. Taková akce může být také velmi povedená (Minicon).
I u větších akcí lze snížit náklady, ale protože by šlo o snížení nákladů vždy na úkor kvality programu, kvality conu, nebudu tuto možnost uvažovat, kromě neúčasti zahraničního hosta, což je vzhledem k poměru cena/přínos relativně nejsnáze oželitelná součást conu, a případně omezení rozsahu materiálů. Ale aspoň placku, program a něco na čtení by měl mít každý con.
Pokud se pořadatel rozhodne pořádat větší akci (Bohemiacon, Dracon, Parcon, Pragocon) musí prostě pro zajištění dostatečných příjmů nalákat dostatek účastníků. Samozřejmě jde o spojité nádoby - čím lepší a pestřejší program a podmínky - tím víc fanů, čím víc fanů - tím lepší a pestřejší program pro jejich uspokojení. A díky penězům od hráčů dostanou fanové lepší program nebo platí méně!
Kde jinde ty účastníky brát? Mezi staršími lidmi těžko, mezi nimi mnoho nových příznivců nebude, spíš jich naopak ubývá. Jediná šance jsou mladí. Mladí se tolik nezabývají četbou a filmem. Nebudu rozebírat proč, vezměme to jako fakt. Hrají počítačové hry, Dračí doupě, Magic, Doomtrooper, Warhammer, Pána prstenů, Mafii, Shadowrun a podobně. No a co? Liší se od nás tolik?
Myslím, že hlavní problém není v tom, co mladé ze SF, F, H a UFO zajímá, i když i tady lze najít spoustu „argumentů". Problém, který si většina nepřipustí, je v tom, že mladí jsou mladí. Tudíž jsou nevycválaní, přehnaně nadšení, hluční a drzí. To ale přece není důvod, proč na ně pohlížet s despektem, proč je zatracovat, proč jim zamezovat přístup na cony. Jiní mladí nebudou. A i z těchto se mohou stát čtenáři (a konec konců se to děje) a dospělí.
Prozatímním řešením může být a zatím je - separace. Problém je v tom, že pokud se skupiny fanů a hráčů nebudou mísit, nebudou mít společné zážitky, nebudou se navzájem obohacovat a budou se od sebe ještě víc oddělovat. A to je pro cony škoda nejen finanční.