|      STARŠÍ AKTUALITY ZE SVĚTA VĚDY A PAVĚDY  Papežovo přiznání: Darwin měl pravdu A. Abbott: Nature 383, 31.8.1996 Papež Jan Pavel II. uznal existenci evoluce, téměř 150 let po tom,
    co Darwin přivedl na svět myšlenku, že člověk nebyl stvořen Bohem v sedmi dnech
    stvoření světa.Ve svém písemném sdělení Pontifikální akademii věd, což je
    mezinárodní shromáždění osmdesáti prominentních vědců, Papež přiznal, že
    obrovský rozsah experimentálních důkazů, které podporují existenci evoluce, už
    nadále nelze ignorovat. "Vědecká pozorování popisují a měří se stále
    větší přesností mnohočetné projevy a formy života a zařazují je do evoluční
    časové řady", napsal.
 Darwin ovšem nebyl nikdy předmětem takového dlouhodobého hanobení,
    jakému byl vystaven se strany Římské katolické církve Galileo Galilei pro
    odmítnutí Prolemaiovy teorie ve prospěch Koperníka. Galileo byl rehabilitován Janem
    Pavlem II. teprve před čtyřmi lety. Nejostřejší vyjádření Vatikánu proti
    evoluční teorii obsahovala encyklika vydaná Papežem Piem XII. v r. 1950. Dopis,
    nazvaný Humani Generis (O lidském druhu) varoval před darwinismem jako hrozbou pro
    ústřední princip katolické víry. V encyklice bylo řečeno, že evoluční teorie je
    v obecném smyslu přijatelná, jen pokud je prezentována jako hypotéza, a nikoli jako
    doktrina.
 Papež Jan Pavel II. nyní naznačil, že katolická církev je připravena
    i formálně uznat vědecké důkazy, že evoluce je více než hypotézou - což ovšem
    bylo v praxi akceptováno katolickými theology již před mnoha lety.
 Přesto Papež ve svém sdělení pro Akademii věd vedl ostrou hranici
    mezi materiálním a duchovním. Podle něho je přijatelné věřit, že "tělo
    člověka vzniklo z předcházející živé hmoty", ale neplatí, že "duch je
    také produktem hmoty". Toto poslední tvrzení ovšem může vést dále k
    neřešitelným konfliktům mezi vědou a vírou.
 
 
 
 Podpora vědeckému hodnocení homeopatie vyvolává kontroverze.
 A. Abbott a G. Stiegler: Nature 383: 285, Sept. 26, 1996. Rozsáhlá odborná skupina, ustavená Evropskou komisí, skládající
    se z poloviny ze skeptiků a z poloviny z přívrženců homeopatie, dosáhla konesenzu v
    jedné z nejvýznamnějších otázek - rozhodla, že neexistuje žádný důvod pro
    vyčlenění homeopatie z klinického a preklinického hodnocení podle normálních
    vědeckých pravidel. Podle vyjádření komise se skupina dohodla, že účinnost
    homeopatie může být testována, ale že to dosud nebylo řádně provedeno. Nyní má
    komise rozhodnout, zda budou zahájeny klinické pokusy na evropské úrovni.
 
 
 Floridský soudce vpustil pavědu do soudního dvora
 D.C. Bork: The Wall Street Journal, June 26, A 19, 1996 Autorka referuje o "triumfu pavědy", o případu v Miami, kde
    soudce rozhodl o odškodnění rodičů dítěte, které se narodilo slepé, s
    nevyvinutýma očima, a kteří tvrdili, že vrozený defekt byl způsoben postřikem
    fungicidního přípravku Benlate firmy DuPont. Výše odškodnění činila 4 miliony
    dolarů. Nejen že farmář, kterého se obvinění týkalo, svědčil, že v době
    údajného incidentu Benlate nepoužil, ale především žádná respektovaná vědecká
    organizace dosud nezjistila jakýkoli vztah mezi Benlatem a očními defekty. Soud byl
    sveden na scestí vysoce sporným vyjádřením jednoho experta. Autorka uzavírá, že
    dokud soudci nezabrání nepodloženým soudním výrokům, "Frankensteinská obluda
    pavědy bude pravidelným návštěvníkem amerických soudních dvorů".
 
 
 Kreacionisté vyvinuli novou strategii
 K. Schmidt: Science 273, July 26, s. 420-422, 1996 Článek poukazuje na poslední taktiku kreacionistů, kteří se
    snaží vplížit se svými náboženskými vírami do vědeckých učeben. Kreacionisté
    už nežádají, aby se ve všech školách učila jen Genesis nebo "krecionistická
    věda". Místo toho naléhají, aby učitelé poskytovali vedle výkladu evoluce
    stejný čas "vědeckým důkazům proti evoluci", nebo požadují aby byla
    evoluce prezentována jako teorie, nikoli jako skutečnost. Tato "měkká
    antievoluční stategie" je velice záludnou, protože při prvním pohledu nevypadá
    nábožensky, jak říká Eugenie Scott, presidentka pro-evolučního Národního centra
    pro vědeckou výchovu. Tato nová sémantická mutace kreacionistického dogmatu je
    bohužel účinná a vědce značně znepokojuje, protože veřejnost není dostatečně
    informována, aby rozpoznala pseudovědu. V článku jsou uvedeny podrobné údaje o této
    nové kreacionistické kampani a o snahách vědců postavit se této strategii na odpor.
 
 
 Tradiční čínská medicína
 Jesse Glass, Fukuoka Jo Gakuin College, Japan. Dopis redakci Skeptical
    Inquirer, 11/12 1996 Když jsem pracovala jako visiting profesor americké literatury na
    universitě v jedné z nejchudších oblastí Číny, pochopila jsem, proč většina
    Číňanů používá lidovou medicínu - jednoduše proto, že jsou nevzdělaní nebo že
    si nemohou dovolit Západní medicínu.A i ti, kteří si mohou zaplatit péči západního typu, podstupují
    značná rizika. Úroveň hygieny v nemocnicích je tak nízká, že jakákoli léčba je
    spojena s možností komplikací a rizikem infekcí. Procházela jsem nemocnicí v
    Quinzhau a byla jsem uvítána lékaři se špínou za nehty a ve špinavých blůzách.
    Jeden z mladých učitelů na universitě byl operován pro apendicitidu - standardní
    procedura ve všech amerických nemocnicích - a téměř zemřel, protože zřejmě
    nebyly řádně sterilizovány nástroje. Tradiční léčebná ambulance této nemocnice
    byla alespoň plna vůní a kořenů. Ačkoli podlaha byla právě tak hrubá a okna
    nemytá jako na lůžkovém oddělení, atmosféra byla přece jen poněkud lepší.
    Přesto jsem viděla, že při akupunktuře byly používány pro pacienty stále stejné
    jehly, sotva smočené v alkoholu.
 Ti naši přívrženci New Age hnutí, kteří tak propagují orientální
    léčebné techniky, by měli navštívit vesnickou Čínu, aby porozuměli, proč se
    pacienti řadí do fronty před někým, kdo jim pokládá ruku na jejich tělo s
    nadějí, že jim opraví jejich čchi. Nebo proč pojídají přáškované kosti a
    kořínky, aby si vyléčili cokoli od žaludečních potíží k rakovině. Druhá
    možnost je v současné Číně rovnou životu nebezpečná. Zastánci New Age medicíny
    by pak ocenili skutečnost, že Západní medicína, spolu s dokonalou hygienou, je
    jedinou účinnou zbraní, kterou máme proti větším zdravotním problémům.
 
 
 
 Fikce a fantazie
 M. Grover: Skeptical Inquirer 1/2 1997 . Dopis redakci. Míval jsem dojem, že fikce je - že prostě je opravdu jen fikcí. A
    že kriminální příběhy, ačkoli popisované děje jsou racionální a jejich autoři
    jsou realitou, ve skutečnosti nejsou o nic víc "fakty" a o nic víc
    reálnější, než literární "fantazie". Jakákoli fikce, veškeré umění,
    je výtvorem lidské imaginace.Jestliže ale nyní nemůžeme rozlišit, co je faktem a co fikcí, vědou
    a paranormálnem, pak se dostáváme do zmatků. Nevěřím, že správným řešením je
    požadovat, aby fikce ve smyslu umění byla limitována jen na realismus, ale musíme si
    být jisti, že my, jako posluchaři a čtenáři, budeme schopni rozlišit mezi faktem a
    fikcí, abychom nevmímali fikci jako fakt. Nerozčilujme se a neobávejme se
    literárních nástrojů a postupů, tak oblíbených nyní v běžné literární
    kultuře, ale s veškerou energií se snažme docílit toho, aby byl každý vychován a
    vzdělán tak, aby mohl rozlišovat mezi vědou a pseudovědou, faktem a fikcí, důkazem
    a příběhem. A pro zábavu si čtěme a vychutnávejme fikci jako fikci.
 
   
 |