ČRoz3-Vltava, 28. ledna 1998, 16.30
        Naše téma: Věda proti pavědám
        Psycholog dr. Jiří Zíka (přepis
        dr.S.Libovický, zasláno dr. J. Grygarem CSc.)
        XXX Hlasatelka
        Vysílá odpolední studio Vltava. Ve výběru pořadů z dopoledního vysílání vás
        teď zvu k poslechu 3. dílu cyklu Věda proti pavědám. Hostem autorky pořadu Heleny
        Tyburcové je dnes klinický psycholog dr. Jiří Zíka, který se už přes 20 let
        věnuje hypnóze jako prostředku k léčení psychických i tělesných obtíží a
        nemocí.
        
        Znělka
        
        TTT
        Jsou jen dvě cesty, jak žít svůj život. Jedna je jako by nic nebyl zázrak, druhá
        jako by všechno bylo zázrak. Věřte nebo ne, ale to jsou slova Alberta Einsteina. Je
        mnoho tajemného, neznámého, o čem nevíme, co neumíme vysvětlit. Třeba ohledně
        naší mysli, vědomí, podvědomí. Klinický psycholog dr. Jiří Zíka je mým
        dnešním hostem v pořadu Téma. Začněme jedním běžným lidským příběhem.
        
        XXX Pacientka Marta Brabencová (plačtivě)
        To vyvrcholilo asi před těma 4 lety v roce tak 93, v červnu, kdy jsem na tom byla
        psychicky hrozně špatně. Prostě se to vršilo a vršilo a vršilo strašně moc let.
        No a já jsem tehdy si najednou uvědomovala -- já vám nemůžu říct proč, protože
        já to nevím, že jsem na tom byla velice zle. Já jsem cítila, že odcházím. To se
        spíš nahromadilo -- no dost psychických věcí původem z rodiny, ze své původní
        rodiny, výchovou rodičů atd., atd.. Já jsem to vždycky chtěla zvládnout sama,
        nechtěla jsem si přiznat, že se mnou něco je nebo že mi něco je nebo že něco není
        v té rodině úplně v pořádku. Tak jsem se jenom ovládala a přemáhala, až prostě
        toho bylo moc. A ačkoliv jsem nechystala, neplánovala jsem nějakou sebevraždu,
        nemyslela jsem na to, ani jsem si -- já nevím -- nevyhlížela okno, z kterého bych
        skočila. Nic takovýho. Přesto jsem s odstupem času věděla, že to bylo se mnou v
        červnu hrozně zlý. V tom červnu mi syn přinesl knížku americkýho psychologa Joseta
        Martyho Moc podvědomí. Jenom ta hypnóza si myslím, že by mně nebyla tak úplně
        pomohla. Já jsem k tomu potřebovala vědět, co mám dělat se sebou, když jsem sama.
        No a já jsem podle té knížky tedy velice držela. Pan doktor Marty vypráví o tom,
        že máme v sobě jakousi sílu, kterou nazývá podvědomí a ta síla je tady od toho,
        aby nám pomáhala. A ona nám chce pomáhat, ale my ji odstrkujem, svým chováním,
        tím, že ji nevnímáme, že o ní nevíme. On tomu říká vědecká modlitba a že si
        má člověk složit nějaký přání nebo touhu, co by chtěl a třeba být v pokoji
        sám v klidu, v pohodě a teď si to pro sebe říkat. Říkat třeba třikrát denně. A
        tomu podvědomí to vlastně napovídá. Neposmívala jsem se tomu, ale taky jsem tomu moc
        nějak nevěřila, ale byla jsem na tom tak, že jsem si říkala: já už nemám jinou
        možnost. Není to jednoduchý. Musí se chtít a musí (zalyká se pláčem) a dá to
        strašnou práci. A je to vyčerpávající. No a asi před rokem a půl nebo před dvěma
        lety jsem cítila, že prostě furt jdu buď rovně a nebo přešlapuju na místě. A tak
        jsem si říkala: potřebuju postrčit, ale nevím jak. No a tehdy kolegyně v práci
        vyprávěla, že chodí k panu dr. Zíkovi na hypnózu. Na tom prvním sezení jsem snad
        jenom brečela, většinou, než se -- on ze mě ani nic nepáčil. On prostě mne nechal,
        ať -- ať se vybrečím a zase povím pár slov a zase vybrečím (její soustavný
        pláč přechází do hysterického smíchu). A tak to bylo snad i po druhý. No a já
        jsem do té doby hypnózu znala jenom třeba z toho filmu Kouzelný dům. A nebo z
        televize, kde vám strčí do ruky cibuli a tvrdí, že to je mandarínka a ty lidi
        říkají: ono je to strašně dobrý (opět hysterický smích) a strašně to voní, je
        to mandarínka. Jenže tady to nebylo vůbec to vono. Rozhodně mi nevykládal, že mám v
        ruce mandarínky nebo něco takovýho. Nic. Každý slovo jsem slyšela. Když jsem k
        němu přišla, tak jsem mu řekla: připadám si jako velice hluboká studna (hysterický
        smích) plná odpadků a ty odpadky jsou vzpomínky a myšlenky, který mě prostě --
        říkám tomu hnůj. Kydají na mě hnůj. Na dně, pod tima odpadkama bylo takový
        malinkatý podvědomí, který mi nemohlo pomáhat, protože to bylo zabalený tím
        hnojem. 
        TTT Možná byste mohl, pane doktore, dopovědět ten příběh paní
        Marty Brabencové, která změnila úplně svůj život. 
        ZZZ Všechno dopadlo dobře jako v každý správný pohádce, takže
        paní Brabencová začala po čase přicházet k tomu závěru, že by měla dělat spíš
        to, co chce ona a ne to, co jí bylo vnucováno nebo co -- dalo by se říct okolnostma
        byla nucena dělat. Dělala redaktorku -- 
        TTT -- v nakladatelství. 
        ZZZ -- v nakladatelství, ale zase. Chtěla dělat redaktorku jinýho
        oboru. Chtěla dělat redaktorku výtvarnou, ale k tomu se v podstatě nikdy nedostala.
        Čili pořád v ní byl určitej pocit nespokojenosti nebo nějakýho nesouladu s tím, co
        dělá. Začala dělat loutky -- 
        TTT Téměř profesionálně. No jak mně vyprávěla, tak je nesmírně
        šťastná, když ráno vezme do ruky dláto, hoblík. Z té emotivní výpovědi je
        patrné, že jsme jenom lidi. Jsme citliví. Zdaleka nejsme tak silní, jak se možná
        stavíme vůči okolí. Co můžete říct o tom změněném, o tom nastřádaném
        lidském vědomí? Co nám brání žít bez trápení? 
        ZZZ Do určitý míry si to trápení způsobujeme sami, protože když
        umožníme druhým nebo i sami sobě, abysme dělali něco s čím niterně nesouhlasíme,
        tak vlastně jsme sami sobě tvůrci tohodle nepříjemnýho pocitu. Čili -- člověk
        samozřejmě v životě nemůže dělat jenom to, co by chtěl dělat. Musí dělat třeba
        kompromisy, ale měl by udělat to, že se postupně dostává k tomu, co je jeho
        podstata. Čili takový ty nánosy, který získáváme v průběhu života a určitým
        způsobem nás jakoby zabřemeňujou. No tak poznat, co je to za nánosy, poznat, že
        chceme úplně něco jinýho nebo podstatně něco jinýho než to, co děláme a pracovat
        na tom, abysme se dostali pokuď možno k tomu, co chceme. 
        TTT Ujasněme si ještě pojmy nebo kategorie. Souhlasíte, že v
        jistém smyslu můžeme dát měřítko mezi vědomí a mysl. 
        ZZZ Mysl je mnohem širší pojem. 
        TTT Tak a to je to, co od vás chci teďko slyšet. Co to je za zázrak
        nebo co je to vlastně za sílu, mysl? 
        ZZZ Určitej program nebo řídící prvek každý živoucí bytosti. Je
        to ta nejvyšší instance, která v nás je. A vědomí je jeho součást. Vědomí je --
        to je ta uvědomovaná součást mysli. Ta mysl je mnohem širší. Patří tam i to
        nevědomí nebo podvědomí. Kdežto to vědomí je to, co vnímáme teď a tady, co si
        uvědomujeme, o čem víme a co jsme schopni víceméně vědomě kontrolovat, vědomě
        ovlivňovat. Kdežto mysl obsahuje i složky, který si neuvědomujeme nebo si je
        uvědomujeme zprostředkovaně a nejsme často schopni ty složky nebo ty proudy, který
        jsou v mysli vědomě ovlivňovat nebo ani je nepoznáváme. Je tam jakoby v nás něco
        nepoznanýho, nepoznatelnýho, který vnímáme jenom skrze náznaky skrze symboly nebo
        prostřednictvím snů nebo prostřednictvím pocitů, prostřednictvím řeči těla. 
        TTT Snad co existuje lidstvo byly tady ty tendence vždycky z nějakých
        důvodů si navodit změnu vědomí. 
        ZZZ Změna vědomí je něco, co je přirozený, protože my fungujeme
        spíš jako systém, kterej je dynamickej. To znamená, že nemáme neustále stejnou
        náladu. Naše pocity se střídají. Čili jednou jsme víc aktivní, jednou méně. Jsme
        víc bdělejší, méně bdělejší. Čili v průběhu 24 hodin se střídá takovej
        výraznej systém spánku, bdění. Čili to už jsou kontrasty, kdy to vědomí se mění
        přirozenou cestou a jestliže člověk potřebuje nebo chce se rozvíjet, tak ten rozvoj
        má určitej -- určitej průběh. Jsou tam určitý fáze, kdy je potřeba -- v etnologii
        se tomu říká rituály přechodu, když se hovoří o vývoji lidského jedince v čase.
        Kdežto i naše psychika má určitý rituály přechodu. Jestliže chceme třeba změnit
        obsah svýho vědomí nebo jestliže si chceme odpočinout, tak musíme udělat určitej
        rituál, určitou změnu, která nám umožní tady fungovat jiným způsobem a díky tomu
        jakoby přechodovýmu stavu se může dosahovat i trvalejších změn. 
        TTT Teď už tedy co je hypnóza, která je vaším hlavním profesním
        zájmem? 
        ZZZ Já radši používám slovo trans, protože slovo hypnóza --
        jednak tedy to má ten nádech z toho řeckého názvu hypnos, což byl bůh spánku a my
        dneska se na tu hypnózu díváme trošku jinak než dřív. Čili hypnóza není spánek,
        ale proto já raději používám ten pojem trans, což je širší pojem do kterýho
        jakoby užším pojmem spadá hypnóza. Takže ten trans je vlastně určitej stav, kdy
        naše vědomá mysl funguje jiným způsobem než když jsme plně vědomí a aktivní.
        Dejme tomu, abysme si to trošku usnadnili, tak když jsme víceméně duševně zdraví,
        jsme v pořádku, jsme aktivní, nespíme, tak jsme při vědomí. A ten stav mezi tím
        vědomím a spánkem můžeme nazvat transem nebo -- dejme tomu -- hypnózou. Samozřejmě
        není to přesný, ale přibližně je ta asi něco takovýdleho, že se v tom stavu
        hypnózy nebo stavu transu mění fyziologický fungování člověka, hlavně fungování
        mozku -- 
        TTT Aha. 
        ZZZ -- a mozek řídí další části těla. Čili mění se i
        fungování těla. Čili je to takovej velice složitej proces, kterej se projevuje
        různejma vnějškově pozorovatelnejma projevama a subjektivně, vnitřně to můžeme
        prožívat prostřednictvím toho vnitřního prožívání svejch pocitů nebo toho, co
        vnímáme sami v sobě. 
        TTT Jak mají k sobě blízko hypnóza a sugestibilita. 
        ZZZ Hypnóza je určitej výsledek, kterej vytváříme
        prostřednictvím sugescí a každej z nás je určitým způsobem vnímavej na sugesci.
        Někdo víc, někdo méně. Čili ta míra tý citlivosti na sugesci je označovaná jako
        sugestibilita. Sugestibilita je do určitý míry vlastnost, která je víceméně
        vrozená, ale zase záleží na tom, co za sugesci považujeme. Já jsem spíš
        přívržencem toho, že vlastně jakýkoliv působení dvou lidí, ať se jedná o
        normální rozhovor dvou lidí, kteří vůbec o hypnóze nic nevědí, tak tam je
        obsaženej sugestivní prvek. To, že jsou ty dva lidi pohromadě, je vzájemnej proces
        ovlivňování samozřejmě víceméně na nevědomej úrovni. To ovlivnění děláme
        vlastně prostřednictvím sugescí. A ty sugesce můžou bejt buď tím, že něco
        říkám. Když budu říkat: vaše oči se občas zavřou nebo vaše víčka se
        zavírají, tak to už je do určitý míry sugesce, ale může bejt sugestivní třeba
        to, že určitým způsobem jeden na druhýho působí mimoslovně. To znamená třeba
        změnou polohy těla, změnou polohu hlavy. Vlastně nepřímo jakoby podvědomě
        ovlivňuje toho druhýho a často, dá se to i vysledovat, dá se to vědecky dokázat.
        Čili je to jakoby mimoslovní sugesce. 
        TTT Vy jste svým vzděláním psycholog. 
        ZZZ Ano. 
        TTT Ani psychologie nepřestává usilovat o své uznání. Jak
        vnímáte její současné postavení vzhledem k vědě? Pokud teda budeme brát vědu --
        vědu za to, co je jedině platné, uznávané, protože prokázané. 
        ZZZ No, tady to je velice složitý. Psychologie jako taková je věda
        na pomezí filosofie, sociologie, biologie. Je tam průnik různejch oborů. Samozřejmě
        lidská psychika je velice složitá a studium lidský psychiky je obtížný, protože
        člověk studuje sám sebe. Že jo? V psychologii je hodně subjektivního, protože se
        pracuje se subjektivitou a proto je hodně proudů, který se často vzájemně hodně
        popírá., Třeba v psychologii byly tendence, aby psychologie byla učiněna vědou, tzv
        behaviorismus, kdy se chtěla psychologie stát jakousi fyzikou duše, že vlastně si
        brala inspiraci z fyziky, experimenty a exaktní přístupy. A nakonec to skončilo tak,
        že ten behaviorismus zkoumal jenom to, co je objektivně pozorovatelný a úplně odsunul
        to vnitřní, to prožívání. Nakonec ten behaviorismus se k tomu prožívání dostal,
        takže behavioristi už dneska taky zkoumají sny, který jsou velice subjektivní. Takže
        ač se ten trend prosazoval v tom smyslu, aby psychologie byla co nejvíc přiblížena
        přírodním, vědám, tak přesto ten subjektivní faktor tam nějak překážel a -- 
        TTT Věda a naproti tomu to, co je teda považováno za nevědecké,
        lidi oslovuje, ať už je to astrologie, třeba numerologie, psychotronika nebo
        biotronika. Kdo tady koho ohrožuje? 
        ZZZ Já si myslím, že ohrožujou tu vědu ty, který tvrdí, že jsou
        vědci. Takhle! To je trošku nadsázka, ale já -- co se týče mýho jakoby
        filosofickýho zaměření. Já jsem spíš přivržencem konstruktivismu. To znamená,
        že vycházím z toho, že každej máme svoji pravdu, že existuje množství pravd,
        který jsou závislí na nositeli tý pravdy, že ta pravda je určitým způsobem
        vytvářená tím, kdo tu pravdu sděluje. To, co pro jednoho je absolutní pravda, to pro
        druhýho může bejt absolutní nonsens, nesmysl. Takže tady je důležitý to, jak je
        užitečný to, co si nosíme ve svý mysli, ve svý hlavě. Jestliže konstrukce, který
        nosíme ve svý hlavě jsou pro nás užitečný a fungujou užitečným způsobem
        vzhledem ke světu mimo nás, tak to je pravda užitečná. Kdežto, když někdo nosí
        konstrukce, který mu přinášejí nepříjemnosti, tak potřebuje -- často to sám
        deklaruje -- potřebuje změnu tý konstrukce. Čili jestliže člověk funguje ve
        světě, ale je spokojenej, tak to znamená, že v jeho mysli funguje dobrej model světa.
        Kdežto když je někdo nespokojenej se sebou a se světem kolem sebe, tak to znamená,
        že v jeho mysli není užitečnej, není spolehlivej model světa, protože my vlastně
        nejsme schopni přímo nazírat svět jako takovej, ale my o světě můžeme přemejšlet
        jenom skrze naše vnitřní modely. Takový přiblížení toho, z čeho já vycházím a
        co tedy potom prakticky uplatňuju, když pracuju s klientama prostřednictvím hypnózy.
        Já nikomu neobrátím jeho svět na ruby, ale já se snažím, abych do jeho modelu
        světa vnes nový prvky, který mu můžou umožnit, aby on si vytvořil změnu toho
        modelu a na základě svého změněného modelu potom funguje ve světě. Takže je
        spokojenější. 
        TTT Co prožívá člověk v tom transu? Když je v transu a kam až s
        ním můžete v té hypnóze jít. 
        ZZZ Jeden z mýtů je, že -- jeden pól je, že hypnóza neexistuje a
        druhej pól je, že hypnóza je to, co z člověkem udělá -- nebo z člověka udělá
        loutku. Ani jedno podle mě není pravda. Hloubka transu nebo ten trans jako takovej
        působí do tý míry, dokud to nevědomí je ochotný přijímat ty podněty. A jenom to
        nevědomí je rozhodující v tom, jestli bude někdo manupulovanej nebo nebude. 
        TTT A to je u každého jinak, ta schopnost? 
        ZZZ Každej má jinou míru. Někdo je spíš člověk, kerej tomu
        vnějšímu tlaku vyhoví nebo -- nebo ten vnější tlak není schopen odblokovat, a
        někdo naopak má větší míru, větší takovou houževnatost, větší odpor vůči
        těm podnětům z vnějšku. Ale zase je to vázaný na to, o čem jsem mluvil před
        chvílí. Je to daný tím, jestliže já dám určitej podnět klientovi a ten podnět
        zapadne do prázdného okénka, čili je to v souladu s jeho modelem světa, tak to
        přijme, tu sugesci třeba nebo ten podnět. Když naopak já dám podnět, kterej
        nezapadne, tak to není akceptovaný, není to přijatý, ten podnět. Tudíž to je
        jakoby hluchá sugesce. Čili, co já musím dělat pro to, aby klient došel k tomu, co
        on chce, protože to já nemůžu vědět. I když klient řekne, co chce, tak já nevím,
        jestli je to pravda, jestli to chce takto. Von to -- von může chtít -- chtít něco
        jinýho než řiká nahlas. 
        TTT Hm. 
        ZZZ Čili já v podstatě musím vytvořit takovou nabídku, aby
        zapadala do prázdnejch okýnek a v tom případě to je užitečný pro klienta. 
        TTT Hm, to musí být asi hodně těžké navodit tu vzájemnou
        důvěru, to asi -- 
        ZZZ To je základ. Tomu říkáme raport. Raport je vlastně to, že
        nejdřív se musí vytvořit určitý klima, určitá atmosféra mezi těma dvěma lidma.
        A jestliže ta atmosféra je atmosféra důvěry, atmosféra spolupráce, potom to
        funguje. 
        TTT Já myslím, že tady je jednak ta obava, že člověk neví, co se
        s ním odehrává. Já sama jsem si před časem dovolila v článku Hypnotizér určitou
        nadsázku, protože jsem si říkala, co vlastně se to s člověkem dělo. Vám se to
        nelíbilo jako odborníkovi. Máte pravdu, ale lidi si třeba myslí, že budou nějakým
        způsobem užiti, že s nimi se bude ten hypnotizér bavit -- nebo ten lékař se s nimi
        bude bavit o něčem, co se jim třeba nelíbí nebo tak, ale taky že se třeba
        neproberou nebo ještě horší mýty existujou. 
        ZZZ No, to je dost častý, tady to, že se někdo z hypnózy neprobere.
        To je vopravdu mýtus, protože, jak se každej probereme ráno ze spánku -- pokud v tom
        spánku zrovna neumřeme -- tak se můžeme probrat z hypnózy. Kdybysme vzali třeba
        situaci, že máme interakci -- je teda hodně hluboce ponořený jedinec v hypnóze, těm
        říkáme somnambulové, to je člověk, který vyplní v podstatě všechny sugesce až
        na ty, které by ohrozily jeho život, tak je možný, že kdyby hypnotizér tohodle
        člověka nedehypnotizoval, to znamená, nechal by ho v hypnóze a odešel by, tak ani v
        tomto případě by se nestalo, že by ten člověk udělal něco, co ho ohrozí, pokuď
        by nechtěl něco udělat. Sebevrah spáchá sebevraždu i když není v transu a stejně
        tak ten somnambul, pokuď by nechtěl spáchat sebevraždu, tak to neudělá. Čili
        neohrozilo by ho to, že je v transu, že je v hypnóze. On by moh reagovat těmahle
        formama: Buď by se sám z hypnózy probral, jo?, a tím vlastně by ta hypnóza skončila
        bez jakýkoliv dehypnotizace, nebo by usnul, přešel by z hypnózy do spánku tak, jako
        usínáme večer a po nějaký době by se probudil a byl by normálně probranej z
        hypnózy. A nebo prostě ten stav hypnózy by nebyl stavem hypnózy. Čili jiný možnosti
        tady nejsou. 
        TTT Nehrozí tady taková škodlivost třeba, návyk, návyk,
        závislost. 
        ZZZ To se taky hodně popisuje v literatuře, závislost na
        hypnotizérovi nebo závislost na hypnóze. Já už hypnózu dělám 20 let. Mně se
        stalo, že se někteří klienti -- nebo spíš jsou to klientky -- staly jakoby
        závislí, ale to není otázka hypnózy, ale otázka normálního lidskýho vztahu.
        ----------------------- 
        TTT Pusťme, pusťme teď ke slovu studenty teologické fakulty Šárku
        Kostkovou a Vratislava Vojtu a Jiřího Zbořila. 
        XXX Š. Kostková Reinkarnace záleží i z hlediska jakého
        náboženství se to pojme. Třeba u buddhismu, tam to funguje jako -- že jo -- ta karma.
        
        XXX Kdosi cosi neslyšitelného v pozadí 
        XXX Š. Kostková No jo, ale v podstatě jo, ale když člověk má tu
        karmu špatnou a nějak plnou hříchu, tak prostě se to sune dolů a já nevím. Já si
        myslím, že v podstatě i v tom křesťanství by se dala najít jakási paralela, že v
        podstatě taky na základě toho, jak se chováme v tomto životě tak jako ňák, ten
        jakýsi život potom tam je. Esi ňáká ta věčnost, boží království. Já nevím,
        nevím jako to nevíme nikdo. V podstatě esi i tak trošičku neseme něco odněkud jako
        z dřívějška. Hlavně si myslím, že jako ta duchovní síla je tak strašně veliká,
        až je -- jestliže i ten Bůh stvořil tu duši a nás jako -- jako bytosti duchovní,
        tak by tím nemohl plýtvat natolik, aby pro každého toho jednotlivého tvora měl nový
        ten náboj, že to prostě nejde, že se to musí někde kumulovat a zase rozpouštět ven
        jako. A zase vracet těm lidem. Otázka je třeba, jakou formou, jestli se nám vrací
        opravdu to naše Já minulé nebo si to bereme z toho celku nějakého, z té zásobárny.
        
        XXX Mužský hlas Já jsem měl dojem, že ta reinkarnace nemá jeden
        rozměr, co má o křesťanství. Totiž my když se bavíme o jakémkoli směru novém, o
        trém lidi chtějí slušet a ke kterému se přidávají, tak je to proto, že ti lidi v
        tom vidí nějakou naději. Nikdo nedokázal to, že v reinkarnaci ta naděje je, vzhledem
        k tomu, že -- já mám pocit, že ta hodnota lidskýho života ztrácí v tom právě,
        že se ten život opakuje, že člověk, když je lepší a já nevím -- přestoupí do
        nějaký vyšší formy, když není tak dobrej nebo ,když zkazí ten život, tak
        přestoupí do nějaký nižší formy a jakoby byl důležitej prostě nějakej cyklus
        životů, zakončenej v tý nirváně. Ovšem ta hodnota toho jednotlivýho života
        prostě jakoby se ztrácela, jakoby ten jeden život v tom neměl hodnotu. 
        XXX Jiný mužský hlas Pro mě reinkarnace je zcela běžná
        (checheche) a když tohle řeknu před svýma kolegama, křesťanama, tak těm vstávají
        vlasy hrůzou na hlavě většinou, ale já bych k té hodnotě života -- já si myslím,
        že právě reinkarnace jí dává trochu vyšší smysl, protože, pokud člověk žije
        jenom jednou, tak když si vezmeme rozdíly -- já nevím -- ňákej bankéř tamhle v New
        Yorku a rozdíl nějakýho hlasem umírajícího černocha v Africe, a pak se lidi ptají,
        kde je ta spravedlnost. Já si myslím, že reinkarnace je jakási -- lidi to většinou
        berou negativně, že -- za trest, ta bytost je v dalším životě trestaná. Já to beru
        jako výchovu, že prostě něco si neuvědomila v tom minulém životě, něco udělala
        špatně, tak v tom dalším životě si to musí uvědomit. Na druhou stranu zase tady
        dneska, když se podíváme na relativitu času, tak je těžko mluvit asi o reinkarnaci v
        pravém slova smyslu, že by za sebou ty životy navazovaly. Je také možné, že já
        žiju v tuhle chvíli tady a současně v touhle doby někde ve čtvrtým rozměru může
        žít taky a v jiným životě. Pokud teď vezmeme život jako se o tom říká, že
        prostě svět je holografický, a já za sebe můžu říct, že reinkarnace je pro mě
        běžná věc a že to není nic, co by se mělo úplně zatratit. 
        TTT Reinkarnace znamená převtělení a jinak jde tedy o představu,
        že životní substance duše je věčná a že vtěluje se vždycky do nových forem
        života. Jak se nezeptat někoho, kdo jde ta hluboko do lidských duší. Jakou s tím
        máte zkušenost vy, co se od lidí dozvídáte? 
        ZZZ Já jsem podmíněnej svojí filosofickou konstrukcí, takže já k
        tomu mám takovej přístup -- já osobně na to moc nevěřím, že to, co produkujou
        někteří klienti, je produkce jejich minulých životů, ale pracuju s touhle technikou
        v podstatě jakoby -- klienti tomu říkají, že chtějí minulý životy. Takže pracuju
        s touhle technikou minulých životů. Ono to ne s každým, kdo o to požádá, funguje,
        jo? Já mám zhruba takovou statistiku: ze 100 klientů to funguje u 20ti, u 25ti. Tak asi
        jedna 1/4. Zajímavý je, že když klient prožije něco, o čem on je přesvědčen, že
        je to minulej život, tak to dycky má léčebnej účinek. Víra v mej terapeutickej
        účinek to má. Já nikomu neříkám, že tomu nevěřím nebo jak. Já s touhle
        technikou pracuju tak, že klient požádá sám o tohle, a nebo já mu to nabídnu, pokud
        -- z hlediska typu jeho problému mám pocit, že je to pro něj užitečný. 
        TTT A není vám na tom nápadné, pokud se budem o tom bavit, tak mě
        vždycky první věc, která u toho napadne, že ti lidé, kteří se dostali až tak
        daleko, jakoby do minulých životů, vždycky byli někým výjimečným, někým
        slavným. Nikdy to nebyli úplně obyčejní lidé. Co vypovídají vám? 
        ZZZ Já jsem většinou zažil tady ty věci, že to byli císařové,
        králové -- 
        TTT No právě. 
        ZZZ -- ale zas nedá se říct, že by byli jenom takhle šťastni a
        úspěšní. Jsou tam často i čarodějnice na hranicích. To je velice častý téma. Je
        určitá kategorie reinkarnačních zážitků nebo snů, kdy ten člověk v tom
        předchozím nebo x-tým životě minulým umírá. Vždycky je tam nějakým způsobem
        ten stav ante finem. To znamená, že ten sen, reinkarnační sen, vždycky vyjadřuje
        něco, čím končí ten předchozí život nebo některé z těch minulejch životů.
        Vono to tam je vyjádřený jako že ten člověk najednou neví, najednou je tma. Tam
        není vždycky vyjádřený, že tohle je smrt jednoho z mých předchozích životů, ale
        dost často to tam jakoby navozuje tenhle pocit nebo tenhle závěr. 
        TTT Říkal jste, že na to tak moc nevěříte, takže v co vlastně
        věříte vy? Jak se vyrovnáváte s takovou tou částí toho tajemna, toho skrytého,
        esoterikého, co souvisí i s hypnózou a nebo s duší lidskou, protože my oba jsme
        vyrostli nebo byli vychováni ve světě materialistickém. 
        ZZZ Tajemný je to, co člověk za tajemný považuje. To je naše
        vnitřní forma, něco, co si vytváříme sami v sobě. Do dneška jsem fascinovanej
        případem jedný dívenky. Ta pořád věří na čerty. Ona si vytvořila konstrukci
        čerta -- tomu se odborně říká externalizace. Je to něco, co máme v sobě, ale my to
        jakoby metaforou, metaforicky vytáhneme ze sebe, abysme to mohli popsat a potom se to
        stává vlastně strašákem proti tomu nositeli. Takže to jsou velice složitý stavy.
        Psychologicky nebo psychopatologicky se hovoří o tzv. disociaci, že naše mysl je
        schopná se rozprasknout na X částí a ty části se dočasně oddělí, nebo když je
        to choroba, tak ty části se oddělí trvale a jakoby v jednom člověku bylo víc
        osobností. V jednom těle je víc myslí, víc psychik. Na co já věřím? Já věřím
        na to, že si v svý hlavě nosim model vnějšího světa a sebe sama a tím se řídím.
        Někdy mi to vyhovuje, někdy mi to nevyhovuje, ať s tím souhlasím nebo nesouhlasím,
        můžu s tím něco dělat do určitý míry, když bych chtěl změnit ten model, ale
        abych ho změnil, tak je to velice složitý a náročný. Takže to nejde rychle. Takže
        tohle já považuju za to, čemu já věřím. Věřím tomu, že věřím, že si ten
        model nosím v hlavě. 
        Znělka 
        XXX Hlasatelka Vyslechli jste třetí část 5ti-dílného cyklu Věda
        proti pavědám. Hostem pořadu Heleny Tyburcové byl klinický psycholog dr. Jiří
        Zíka. V zítřejším pokračování dostanou slovo astroložka dr.
        Marie Svobodová, astronom dr. Jiří Grygar a PhDr. Zdeněk Neubauer. To bude v
        premiéře v 9 hodin ráno, v repríze pak odpoledne v půl páté.
        
         
                        