Herman
de Tollenaere, Leiden, The Netherlands:
Výuka teozofie a antropozofie v Asii, Americe a v
Evropě
Předneseno na 2.Světové konferenci skeptiků v
Heidelbergu 24.7.98
Přednáška je stručnou informací o výuce teozofie na základních školách i univerzitách. Nebudu se zabývat rolí, jakou hraje teozofie a teozofií ovlivněná hnutí (např. Scientologie, Landmark Education nebo Insight Seminars) ve společnosti.
Nejprve něco o
teozofech. Ti věří, že brzy začne Nový věk Vodnáře, možná už v r. 2000,
možná o něco dříve nebo později, věří v existenci nadpřirozených bytostí na
planetách, v existenci duchovní energie, aury a čaker, zabývají se astrologií,
proutkařením i okultní chemií, jasnozřivě jsou schopni pozorovat atomy v hmotě,
věří, že jsou schopni vrátit slepému zrak pomocí paranormálních sil, zato
moderní medicínu odmítají a stavějí se proti očkování.
Od počátku se teozofové snažili vštípit tyto
a podobné paranormální a pavědecké představy následující generaci, a proto
zakládali systematicky jak základní školy, tak i vyšší školské stupně.
Zakladateli Teozofické společnosti byli
plukovník Henry Olcott a Helena Blavatská, kteří vyšli z řad spiritistů. Ten kvetl
ve druhé polovině minulého století, ale existuje do dneška. Na internetové stránce
spiritistů je uvedena jeho stručná charakteristika: Spiritizmus je náboženstvím,
vědou i filozofií. Jeho základní ideou je víra v možnost kontaktu s duchy
zemřelých. Zakladatelem tohoto hnutí byly v r. 1848 sestry Foxovy v USA, které
údajně slyšely klepání a jiné zvuky, kterými se duchové ohlašovali. Sestrám se
ihned dostalo široké publicity, mezi jiným vystupovaly aktivně v cirkuse Barnum a
Bailey. Po mnoha letech se sice sestry přiznaly k podvodu - pod sukní tahaly za
provázek s gumovou koulí na konci, ale v té době již bylo spiritistické hnutí tak
rozšířené, že je nebylo možno zastavit.
Teozofie, vzešlá ze spiritizmu, byla založena v
r.1875. Zpočátku se její zakladatelé často odvolávali na magické představy
starých Egypťanů a tvrdili, že jejich učení je syntézou všech náboženství a
všech věd. V r.1891 se dostala do vedení teozofické společnosti Annie Besantová,
která záhy, v r.1893, odešla do Indie, kde se inspirovala buddhistickými i
hinduistickými představami. V Indii zůstala až do konce svého života. Teozofická
společnost měla a má stále zřetelnou hierarchickou strukturu. Generální sekretář
udržuje spojení se zemřelou paní Besantovou a jejím prostřednictvím s Mistry
Moudrosti, což jsou nadpřirozené bytosti, nadlidé, kteří mají sídlit hlavně v
Himaláji. Annie Besantová získala věrné stoupence a členy v mnhoha zemích. Patřil
k nim např. i Džavaharlal Nehrú.
Teozofové postupně zakládali školy,
především v Indii, Indonézii a na Ceylonu, ale také v Australii i v Evropě. V
Holandsku vznikla známá "Pythagorejská škola", v Edinburgu ve Skotsku
"Škola Krále Arthura". V Indii založila A.Besantové první vyšší školu,
"Ústřední hinduistickou kolej", v Benaresu v r.1898. Plukovník Olcott
označil tuto školu za "domov pro každého hinduistického chlapce", který
byl dosud vystaven vlivu "cizích misionářů a skeptických učitelů". Také
britský guvernér, Lord George Hamilton, považoval tuto školu za dobré antidotum proti
sekulární výchově. Tato kolej existuje dodnes a je to jedná z mála univerzit, kde
lze studovat astrologii.
V r.1918 oznámila A.Besantová založení
"Teozofické výukové asociace" a koleje "Teachers, College"
v USA. Kurzy obsahovaly astrologii, okultní vědy, vlastní výklad složení hmoty a
éteru i vědecké jasnozření. Jeden z učitelů napsal: "Všichni učitelé musí
mít schopnost jasnozření, to bude absolutní podmínkou pro zastávání funkce."
Tato schopnost se ale podle Leadbeatera bude vyžadovat pro učitele teprve od r.2763.
Podle Besantové jsou požadavky na ideálního teozofického učitele daleko vyšší
než na běžné vysokoškolské koleji.
V Indonézii teozofové založili školu pro
učitele, nazvanou "Goenoeng Sati", a to v Jakartě v r.1913. V r.1918 jí dala
vláda stejný status jako školám státním. Prvních 132 absolventů vyšlo v r.1932.
Další školy zakládali holandští teozofové ve
východní Indii pod názvem "Ardjeona". V "síni hrdinů" těchto
škol visely vždy portréty Blavatské, Olcotta, Leadbeatera a Besantové. V r.1932
existovalo již 5 takových škol v Jakartě, dvě v Bandungu, a další na různých
místech oblasti.
Vývoj tohoto školství však nebyl vždy
bezproblémový, výuka byla příliš autoritativní, a proto se např. v r.1919
vzbouřili a stávkovali studenti vzdělávací školy pro učitele Goenoeng Sari v
Jakartě. Ještě rozsáhlejší byla studentská rebelie proti teozofii v r. 1924.
Studenti protestovali proti způsobu výuky a také proti prodávání amuletů. Teozofii
tehdy hájil zásadově časopis "Neratja", ovládaný teozofy. Obhajoval jak
víru v účinnost amuletů tak i v účinnost proutku a jasnozření.
V Evropě šel vývoj podobným směrem, jen pod
jinou vlajkou: teozofii nahradila antropozofie, založená Rudolfem Steinerem, a školy se
nazývaly školami waldorfskými. První z nich totiž Steiner založil ve Stuttgartě v
r.1919 pro společnost na výrobu cigaret Waldorf Astoria. Charakter těchto škol se od
doby jejich vzniku nezměnil a vypadá často tak, jak jej popisují v současně době
rodiče žáků waldorfské školy (http://www.dandugan.com/waldorf/):
"Ve třídě jsem viděla celou školní tabuli pokrytou astrologickými znameními a
symboly a spojením planet se sluncem a měsícem. Žáci dostávali učebnice astrologie
a byli přesvědčováni, že astrologie je platnou vědou, nikoli historickou kuriozitou
a fetišem pro některé současníky."
Jiným znakem waldorfských škol je tzv. rasová
etnografie. Uvedu příklad, opět z Holandska. Edwin Keulen, vedoucí redaktor
vzdělávajícího deníku "Trouw", někdejší žák waldorfské školy, napsal
4.2.1998 v článku, nazvaném "Má výchova k rasismu", toto: "Nedávno
jsem objevil svůj někdejší školní sešit, nadepsaný Rasová etnografie a geografie,
z doby, kdy mi bylo 13 let. Na první stránku jsem si tehdy musil zapsat, že všechny
rasy pocházejí z primitivních lidí, kteří žili před deseti tisíci lety v
centrálním kontinentu v Atlantidě, ale kteří sami zahynuli, protože
"zneužívali božskou moudrost". Na dně moře lze dnes najít zbytky tohoto
kontinentu jako dlouhé, rozsáhlé skalisko.... Od těchto prvotních lidí vznikly
jižní rasy, kterým zčernala kůže pod vlivem přírodních sil země a slunce. Pokud
jde o severní rasy, u těch byly vnitřní síly světla silnější, a proto zůstali
bílí. Vývoj ras se zastavil na různém stupni jejich vývoje od dětství do
dospělosti." Následovala klasifikace, podle které odpovídá černá rasa
dětskému stupni vývoje, hnědá rasa čtvrnáctému roku, zatímco zástupce bílých
lze najít ve všech věkových kategoriích.
Podle jiné antropozofické učebnice odpovídá
každé rase jiná část lidského těla: Smysly a mozek mají vazbu k bílé rase,
metabolizmus k černé. Dále se píše: "Všichni černoši si zuchovávají
dětský výraz na svých tvářích po dlouhou dobu. Rty jsou beztvaré a tlusté, nos
poněkud plochý a nedostatečně vyvinutý... Černošské příběhy, jejich pohled na
svět a jeho stvoření, to vše má v sobě něco dětského. Ve své dětské prostotě
pak uctívají své bohy."
V Keulenově třídě nebylo ani jedno neevropské
dítě. Obvykle totiž do waldorfských škol posílají své děti lidé vlivnější, s
vyšším vzděláním. Keulen se ptá: "Jak se mohli odvážit indoktrinovat mne
tímto způsobem? Jak je možné, že takovou výchovu nazarazila státní státní
inspekce? Je neuvěřitelné, že antropozofové tyto názory zastávají dodnes."
Podobně okultní charakter má i výuka tzv.
biodynamického zemědělství, které je rovněž součástí antropozofie. V Holandsku
existuje dokonce speciální škola, nazvaná "Warmonderhof skoel", kterou
antropozofové uznávají jako jedinou skutečnou školu pro výuku biodynamického
zemědělství. Její kurikulum se skládá z 50% z výuky zemědělství, z 10% z výuky
antropozofie a z 6% z biologie, zřejmě Steinerovy. Na internetové stránce antropozofů
najdeme, že kurikulum obsahuje přednášky o kruzích v obilí, o komunikaci se stromy,
o mexické výchově (Carlos Castaneda) a pod. Pro zemědělskou praxi se potom
doporučuje používat různé homeopatické prostředky. Stromy jsou ovládány různými
duchy. Podle jedné antropozofické učebnice: "Každá fyzická skupina stromů má
své neviditelné vyšší Já, Dryádu. (Slovo Dryáda je odvozeno z latinského
"drias" = duch stromu). Mezi Dryádami a duchem člověka existuje vazba, proto
jsou Dryády pohyblivé. Dryády nejsou ani mužského ani ženského pohlaví. Jsou
schopny štěpit se, ale jejich jednotlivé části mají stále stejné vlastnosti a
znalosti jako původní celek. Navzájem Dryády komunikují pomocí vibrací. K
vyvolání takové vibrace stačí vyslovit slovo Dryáda. Když voláme na stromy jménem
jejich duchů, jsou si toho vždy vědomy."
Bohužel, tyto představy sdílí např. i
princezna Irena, sestra holandské královny. Nakladatelství Findhorn publikovalo
nedávno její knihu "Dialog s přírodou", ve které se princezna přiznává,
že se učila hovořit se stromy. Také její šlechtický kolega, waleský princ Charles,
nerozmlouvá jen s Camillou Parker- Bowlesovou, ale také se stromy. Podobně i
scientologové nabízejí, že vás naučí mluvit se stromy a také se zvířaty v zoo,
pokud jim řádně zaplatíte.
Také četné jiné skupiny, blízké
antropozofům, zakládají nebo se alespoň snaží zakládat vlastní základní i
vyšší školy. V Holandsku např. existují "iatrozofisté". Zastánci tohoto
"učení" tvrdí, že jsou schopni léčit rakovinu, pokud bude jejich pacient
jíst trávu a hrát na piano. Jiná holandská skupina, Lectorium Rosicrucianum, rovněž
výhonek teozofické společnosti, měla v r.1996 tři vlastní základní školy. Jiným
příkladem je sekta "Univerzální a triumfující Církev", která založila
školu "Montessori International" (ve skutečnosti však nemá nic společného
s řádným montessoriovským školstvím).
Rovněž v USA existuje kromě stovky základních
waldorfských škol "Univerzita vědy a filozofie". Na ní se studenti
dozvídají, že mikrovlnné trouby a jiné podobné přístroje vyvolávají rakovinu,
že antisemitské "Protokoly sionských mudrců" nejsou podvrženy, ale že jsou
pravdivé, a že např. Marlo Morganová skutečně prožívala duchovní paranormální
kontakty s australskými domorodci.
Ve většině států jsou waldorfské školy
soukromé, ale v některých zemích jsou takové školy, vycházející z teozofie,
financovány (přímo nebo nepřímo) stejným způsobem jako školy státní. V USA jsou
cestou k získání veřejných prostředků pro waldorfské školy tzv. "charter
schools".
V současné době existuje v Holandsku také
"Společnost pro efektivní a afektivní vyučování", kterou podporují mnozí
veřejní činitelé i státní byrokrati. Tato společstno chce docílit pomocí
neurolingvistického programováni, aby byly děti ve škole především šťastné,
vyučuje se astrologie, mluví se o čakrách, objevují se opět prvky egyptského
mysticizmu.
Egyptem jsem svou přednášku začal. Podobně
jako kdysi Annie Besantová, tak i dnešní členové "Společnosti pro efektivní a
afektivní vzdělávání" tvrdí, že jejich návrhy umožňují vyšší úroveň
vzdělání než jakou dovoluje běžný školský systém. Na rozdíl od minulého
století šíří své názory moderně, mohutnou verbální reklamou v médiích, a
provolávají hesla o "super-učení".
Závěrem bych chtěl zdůraznit, že v současné
době má teozofie a její výhonky v celém světě daleko větší vliv na výchovu
mládeže, než se obecně soudí. V dnešní přednášce jsem se mohl zmínit jen o
jednom aspektu teozofie, o systematicky organizované školní výuce jejího okultního
učení. Je ovšem zapotřebí, podrobit teozofii a z něho vzešlá hnutí podrobnější
a širší kritické analýze a zhodnotit příčiny vzniku a vývoje uvedených
okultních systémů i jejich vliv na současnou společnost.
(Údaje, uvedené v této přednášce, jsou
čerpány především z mé knihy "The Politics of Divine Wisdom. Theosophy and
labour, national and women´s movements in Indonesia and South Asia, 1875-1947. Uitgeverij
Katholieke Universiteit Nijmegen, 1996.)
Upravený překlad: J.Heřt