|   Recenze:   Fritjof Capra - Tao fyziky
(Tato recenze byla napsána v roce 1994 a otištěna v roce 1995 v
    prvním, dnes nesehnatelném, čísle časopisu ŽIVEL.
    Na webu dosud zveřejněna nebyla.) Kniha "Tao fyziky" byla vydána poprvé v
    roce 1975 a odpovídá v jistém smyslu stavu fyziky elementárních částic té doby
    (čili je z dnešního hlediska, mírně řečeno, neaktuální). Přesto se nejedná o
    výklad fyziky v pravém slova smyslu. Jde o knihu převážně filosofickou. Její ohlas
    byl doprovázen mnohým nedorozuměním. Někteří příznivci hnutí New Age či
    postmoderny ji dodnes nadšeně vydávají za výraz odklonu moderní fyziky od svých
    kořenů - směrem k tradiční východní mystice. Témuž dojmu, ovšem často se
    zděšením, podlehli mnozí vědci a když viděli, jak je kniha v řadách New Age
    dezinterpretována, začali bít na poplach a knihu jako takovou odsuzovat. Myslím, že
    jde o omyl. Capra hledá pouze analogie mezi kvantovým obrazem světa a představami
    taoismu a zenu, nehlásá konvergenci fyziky a mystiky. Pozoruhodné je myslím i to, že
    podobné analogie používali klasikové kvantové teorie - např. Niels Bohr a Murray
    Gell - Mann, jakožto poetickou licenci, při snaze popularizovat některé zdánlivé
    paradoxy mikrosvěta. Je dobré si tyto analogie uvědomovat, ale nepřeceňovat je, jak
    se občas stává. Někdy mají tyto analogie "pouze" psychologickou cenu, když
    nám umožňují zvyknout si na dosud neobvyklé vztahy. Caprova kniha tedy podle mne
    není "podvratným" dílem, ale cenným pokusem, jak popularizovat moderní
    fyziku mezi "nefyziky". Fritjof Capra byl nedávno též účastníkem
    tzv."Fora 2000" na Pražském hradě a prý rázně oponoval prezidentovi
    Havlovi, když tento ve svém projevu vyslovil nevíru v možnosti vědy při poznávání
    světa. Fritjof Capra: Tao fyziky (Gardenia 1992) V poslední době se myšlení mnoha vědců, hlavně exaktních, ubírá
    směrem k syntéze vědy a humanitních oborů, popř. umění (připomeňme třeba
    Prigoginovu "novou alianci"). Pouze menšina, přes trvalý zájem Západu o
    východní spiritualitu, hledá spojence mezi východními mysticko-filosofickými směry.
    Jedním z nich je i F. Capra, původně pracující v oblasti fyziky elementárních
    částic s vysokými energiemi, čelný představitel serióznější větve hnutí New
    Age, která společně s druhou, okultní větví (Castaneda, McLainová) představuje
    postmodernistický slepenec názorů a filosofií. Z knihy plyne, že porovnání nové "objektivní" fyziky a
    "duchovní" mystiky je velice plodné, i když ne bez problémů, a vede k
    poznání celé řady totožných momentů, v nich obsažených. Jde hlavně o zjištění
    či přesvědčení, že existence, svět či příroda je v podstatě jednotného
    základu, bez ohledu na různé vnějškové podoby. Náš bipolární jazyk rozlišuje
    jako extrémy ducha a hmotu, živé a neživé, racionálno a iracionálno, popisuje věci
    jako statické objekty, bez zřetele k jejich dynamické povaze, k jejich vzájemným
    vztahům k okolí. Ovšem přírodu naše označení nezajímá. Je sice pravda, že
    fyzika se zabývá "objektivní realitou", kdežto východní mystika
    "individuálním prožitkem", ovšem proč by nebylo možno nahlížet
    individuální prožitek jako objektivní součást reality a naopak - vždyť naše
    pozorování objektivní reality je také svého druhu vnitřním prožitkem. Tyto dva
    pohledy se liší pouze ontologicky, tj. předmětem svého zájmu, nikoliv gnozeologicky,
    tj. poznávacím rámcem. Jak fyzikální, tak i mystický světonázor a jejich syntéza
    jsou možné pouze za hranicemi běžných každodenních zkušeností průměrného
    člověka, a to je důvodem, proč nikoliv racionalistický, ale mechanistický a
    utilitární pohled na svět odmítá duchovní mystiku, a lidé praktikující třeba
    jógu či jinou formu spirituality zaujímají dosti protivědecký postoj, ať už z
    jakéhokoliv důvodu. Lidé "nové renesance" jako např. Capra, pohybující se
    na obou březích rozpolcené společnosti, jsou velmi vzácní. Poselství "Taa
    fyziky" by proto měl číst každý, kdo má potřebu jakékoliv filosofie. Kniha začíná srovnáním abstraktního, racionálního poznání (jež
    je nutně přibližné, ale může být libovolně přesné) a intuitivního, celostného
    pohledu na věc a jejich zastoupením ve vědě, hinduismu, buddhismu, taoismu a zenu. Za
    zmínku rovněž stojí, že Caprův ateismus dobře absorbuje indické náboženské
    představy. Dále Capra manifestuje odklon fyziky od klasických mechanistických
    představ o "mrtvé" hmotě, řízené vyšším, dokonalým
    "božským" řádem na statickém, prázdném pozadí, k celostním představám
    např. vlastním taoismu: nejdříve teorie relativity a pak zejména kvantová teorie a
    jejich spojení prokázaly, že hmota je ve vzájemném dynamickém propojení s
    časoprostorem, s tzv. prázdnem, které však rodí nové částice, mizí rozdíl mezi
    látkou a polem sil, hmotou a energií, mezi silami a částicemi, částicemi a vlnami.
    Zjišťujeme, že paradoxy typu zenových kóanů jsou ve fyzice na denním pořádku.  Navíc moderní fyzikální obraz světa se neobejde bez vzájemného
    působení pozorovaného objektu a měřícího přístroje (nepřesně se říká též
    pozorovatele), který tímto vlastně vstupuje do pozorovaného systému.(Nejde ovšem o
    libovolné působení dle pozorovatelovy vůle, ale o výběr z předem daného spektra
    možností, obsaženého v objektivní, deterministické vlnové funkci.) Vzájemné
    působení ve světě mikročástic vede dokonce k tomu, že (dle Capry) neexistují
    skutečně základní, oddělené a dále nedělitelné části hmoty (odtud pramení
    potíže Velkého sjednocení ve světě mikročástic, i kvarkové teorie), takže
    základním prvkem přírody nejsou objekty, ale spíše svazky procesů mezi soubory až
    druhotných objektů.(Zde klade Capra důraz na pojem tzv. S-matice a na v té době
    oblíbenou teorii "bootstrapu".) Tak lze pochopit i základní hinduistické
    schéma "všechno je jedním celkem", které prostupuje i následné východní
    školy. Důležitou součástí knihy jsou samozřejmě kapitoly o hinduismu,
    buddhismu, konfucianismu, taoismu a zenu, obsahující mnoho podstatných informací.
    Jemný, ale podstatný rozdíl mezi západním myšlenkovým (vědeckým) prostorem a
    východní mystickou mentalitou je tento: v částicové fyzice se objekty, příp.
    subjekt nemohou oddělit, ale dají se ještě rozlišit, naproti tomu v hluboké meditaci
    vše splývá do jednoho nerozlišitelného celku. Totéž zřejmě platí i pro západní
    a východní společenský světonázor - mechanická aplikace východních myšlenek na
    Západě, byť v duchu nejušlechtilejších pohnutek, by mohla vést i k jakési
    totalitě. V závěru Capra píše o zvláště neobvyklých představách, které
    někteří lidé vyvozují z moderní kvantové teorie - o holopohybu a implikátním
    řádu Davida Bohma a o nutnosti spojit základní vlastnosti světa s modelem vědomí
    (Geoffrey Chew a Roger Penrose: kvantový model vědomí, např. v "Emperor´s New
    Mind"). Tyto momentálně pouze spekulativní představy by smetly vše, co ještě
    zbylo v moderní fyzice z tradiční koncepce lokálních vlastností prostoru a času
    (pochopitelně pouze tehdy, kdyby se ukázaly správnými, což není jisté). To by také
    byl zároveň krok za hranice vědy do světa nemyslitelného, světa čiré mystiky.
    Capra však závěrem výslovně tvrdí, že fyzika a mystika nemohou splynout - pouze se
    komplementárně doplňují. Caprovo "Tao fyziky" není snadným čtením, je však
    přístupné dostatečně zvídavé mysli. Přesto ho však berme především jako
    filosofickou knihu, starou 23 let, a pro aktuální fakta z oblasti fyziky sáhněme
    raději po nějaké novější FYZIKÁLNÍ literatuře :-). PAVEL VACHTL Můžete pokračovat na Sheldrakeovo TAO
    PŘÍRODY   
 |