| 
					
		 | 
		
		
			
				
					  | 
					  | 
					  | 
				 
				
					  | 
					
					
						
							
								
							 	V návaznosti na všechno 								
								
								[1/3] 
								 [1]  [2]  [3]  [tisk] 
								
								Jiří Brossmann 								
								
							  |  
							| 
							
 |  							
| 
					Na vysvětlenou
 |  							
| 							
 V jednom z předchozích amber.zinů publikoval Pavel BVer Šuchmann svůj 
příspěvek Elektronické 
magazíny. Po jeho zveřejnění jsem začal usilovněji přemýšlet o tom, jak to 
vlastně s amber.zinem je. To k čemu jsem došel najdete v několika následujících 
odstavcích. Je to čtení poměrně nesystematické, protože jednak takový je i 
amber.zine a jednak mi delší analýzy nikdy moc nešly. Budu tu možná opakovat 
některé myšlenky které Pavel uvedl už ve svém článku, a budu Pavla hojně citovat 
i co se týče jiných věcí (omlouvám se, pokud na to nebudu upozorňovat), protože 
je to přece jen vizionář amber.zinu a jako takový o něm asi přemýšlí nejvíc. 
Narozdíl od Pavla budu psát z pohledu redaktora, který je možná v některých 
ohledech odlišný od toho, jak se na věc dívá on, jako šéfredaktor (nebo 
koordinátor, chcete-li). Přesto doufám, že se mi podaří osvětlit některé další 
aspekty vytváření amber.zinu. 
  |  							
| 
					Trocha historie na úvod
 |  							
| 							
 Jak jsem už řekl, píši tuto úvahu z pohledu redaktora. Měl bych tedy možná 
nejprve vysvětlit jak jsem se vlastně stal redaktorem amber.zinu. Můj první 
kontakt s amber.zinem nastal někdy v roce 1995, kdy byl založen. A téměř 
okamžitě jsem se stal jeho vyznavačem. Částečně to bylo proto, že jsem v té době 
až po uši vězel ve SF a zpočátku amber.zine byl především o SF, částečně proto, 
že amber.zine měl (a myslím, že stále ještě má) příchuť něčeho lehce 
undergroundového. 
 Tuším, že někdy koncem roku 1996 jsem poslal do amber.zinu svojí první 
povídku. A pak přišla moje první amber.session, a poznání, že lidé shromáždění 
kolem tohoto projektu jsou přesně ta společnost, která mi vyhovuje a která se 
chová přesně tak jak bych chtěl, aby se chovali všichni lidi. Od začátku mě 
brali jako rovnoprávného člena komunity, bavili se o věcech které mě zajímaly a 
ať už pili cokoliv, pili to tou správnou rychlostí. 
 Pak jsem začal občas nejen posílat povídky, ale také psát nesoustavné 
odpovědi na některé články které mě iritovaly. Dá se říct, že už tehdy se začala 
profilovat rubrika Proč, 
jejíž jsem šťastným otcem. Okamžik, který považuji za zlomový byla loňská 
mystifikace týkající se elektromagnetických zbraní. Tehdy jsem zjistil, že bych 
možná byl schopen vést vlastní rubriku a když jsem se na jedné z jarních 
amber.session zeptal BVera, jestli by byl ochoten to se mnou risknout, oznámil 
mi, že mi chtěl něco podobného sám navrhnout. A tak se ze mě stal redaktor 
amber.zinu. 
  |  							
| 
					Základní kameny
 |  							
| 							 
 Pokud to mohu posoudit, existují dvě věci, které musí mít člověk, který chce 
vytvářet elektronický magazín. Jednak je to idea a jednak schopnost motivovat. 
Obě tyto věci v sobě musí spojovat šéfredaktor-koordinátor a je těžké říct, co z 
toho je důležitější. 
 Nejprve o ideích. Idea je něco, co vede magazín kupředu. Je potřeba aby tu 
byl někdo, kdo ví, jak by měl mag vypadat za rok, a je potřeba aby tento člověk 
byl ochoten věnovat této představě větší než malé množství úsilí. Idea se může 
(a také bude) postupem času vyvíjet. Bude se měnit koordinátorova představa o 
tom, co chce z magu udělat, ale je to vždy on, kdo ví, kam celé to snažení 
směřuje. 
 K tomu, aby mohl koordinátor svou představu uplatňovat, potřebuje jednak 
lidi, kteří mu s tím pomohou a jednak schopnost tyto lidi přesvědčit o tom, že 
to co chce je správné, nebo spíše, že to má smysl. Musí být schopen lidi 
motivovat. Pokud nemá dostatečně výrazné myšlenky, nebo není schopen přesvědčit 
ostatní o tom, že tento směr vývoje je tou nejlepší ze všech možností, pak se 
mag změní v nekonzistentní směsici všeho. 
 Může se to zdát jednoduché, ale. Problém je v tom, že koordinátor nemá žádné 
páky jak lidi přimět dělat něco co nechtějí. Redaktoři na něm nejsou 
finančně závislí, a pokud jim začne nutit něco, co oni sami opravdu 
nechtějí, brzy odejdou a budou se raději věnovat práci na něčem, co bude mít 
smysl nejen pro nějakého šéfa, ale hlavně pro ně samotné. Takto handicapován 
musí koordinátor bruslit po tenkém ledě, kdy někdy musí citlivě odmítnout článek 
který se mu nelíbí, jindy hlasitě pochválit jiný, který se shoduje s jeho 
představou o budoucnosti magu. 
 
							
							  |  
							
							 
							 |  
						 		
								
					 | 
					  | 
				 
				
				
					  | 
					  | 
					  | 
				 	
			 
		 |